چگونه عاشق شویم؟!
شهیدداودآجورلو
شهیدداودآجورلو-عشق

السلام علیک یا بقیه الله

بسم الله الرحمن الرحیم
   الحمد لله رب العالمین وصلّی الله علی جمیع الأنبیاء والمرسلین وصلّ علی محمّد وآله الطاهرین، ولعن علی اعدائهم .

عاشقی داره عجب صفایی

دل به تو دادم که با وفایی

  براي عاشق شدن بايد اول معشوق را شناخت , به هر مقدار که معرفت انسان نسبت به معشوق بيشتر مي شودو  عشق به وصال در او شعله ورتر مي گردد و به هر مقدار که انسان عاشق وصال محبوب مي شود, به اطاعت , بندگي  و تسليم در مقابل خواسته هاي محبوبش تن در مي دهد د و به هر مقدار که عشق خودش را در معشوقش گم مي  کند و از خودش و خواسته هايش دور مي شود, به محبوبش نزديک مي گردد و به هر مقدار که خداوند از بنده اش  راضي مي شود, او را در مقام رضايت قرار مي دهد و تمام اعضاء و جوارحش , رنگ خدائي به خود مي گيرند

 در يک کلام تمام راه عشق از معرفت آغاز مي شود. علم و دانش و شناخت در اين وادي حرف اول را مي زند. بدون  آگاهي قدم از قدم نمي توان برداشت؛ عشق و محبت، شکوفه عقل و معرفت است و اطاعت و عبادت معبود  عالم , نياز به دانش و بينش دارد

 سه روايت در اين زمينه
 1- امام صاق (ع):  عبوديت خداوند جوهري است که باطنش ربوبيت و خدیي است پس کسي که در عبوديت حق  تعالي گم شود در مقام ربوبيت و خدائي است (مصباح الشريعه , ص 5, باب اول در عبوديه ).
 2- امام صادق (ع ) :خداي عزوجل چنين فرموده است که محبوبترين چيزهائي که بندگان من بوسيله آنها به من  نزديک مي شوند, انجام اعمالي است که به ايشان واجب نموده ام و همچنين بنده به واسطه ي نوافل و مستحبات  آنچنان به من نزديک مي شود که محبوب من مي گردد و چون محبوب من شد, من گوش او مي شوم گوشي که به  وسيله آن مي شنود و چشم او مي شوم چشمي که به آن مي بيند و زبان او مي شوم زباني که با آن سخن مي گويد و همچنين دست او مي شوم دستي که به وسيله آن مي گيرد. در اين صورت است که اگر دعا کند اجابت مي کنم و اگر سؤال نمايد عطا مي کنم (مستجاب الدعوه مي شود), (وسايل الشيعه , ج 4, ص 72, باب 17).
 3-در روايت قدسي آمده است که خداي تبارک و تعالي در برخي از کتابهائي که به پيامبرانش وحي نموده است فرموده است : اي فرزند آدم , من زنده اي هستم که هرگز نمي ميرم , امر مرا اطاعت کن تا تو را همچون خودم , زنده اي قرار دهم که نمي ميرد. اي فرزند آدم , من به هر چه بگويم باش , موجود مي شود, امر مرا اطاعت کن , تو را همچون خودم صاحب اين قدرت مي نمايم که به هر چه بگوئي باش و اراده کني , موجود شود, (مستدرک وسايل , ج 11, ص 258).

 بنابراين نبايد از طاعت , عبوديت و ياد خدا و انجام واجبات و ترک محرمات غفلت کرد.
پس اولاً با کسب معرفت و شناخت بايد راه را باز کرد ثانيا با انجام واجبات و ترک محرمات دل و قلب را صاف کرد. خواندن کتاب هاي معرفتي

عشق:

 عشق جنون الهی است .نه مذموم است و نه محمود

     1- عشق حقيقى، عشق اکبر يا محبت اول

2  2-عشق به معشوق حقيقى و منحصر به فردى است که با عشق به خود جهان را آفريد و عشق را در تمام هستى، از جمله انسان، قرار داد

3  3-محبوبى که قرآن کريم وى را محبوب حقيقى و اصلى می داند

4  4-عشق حقیقی از دو را حاصل می شود نظری وعلمی

الف) شناخت نظری نظرى : از آنجا که عشق فرع معرفت و شناخت است اولین قدم در تحصيل عشق به خدا، شناخت و معرفت به خالق بى همتا است

 معرفت به سه روش حاصل می شود: 
   1- دل (فطرت)
   2- حس و علم (طبيعت)
  3- عقل (استدلال و فلسفه)

 انسانها معمولاً سه چیز را دوست دارنبدون آنکه بداننددوزخ به آنان از رگ گردنشان نزدیک تر است

  1-   طعام خوب خوردن

  2-  لباس زیبا پوشیدن

  3-  با توانگران نشستن .

 من عرف اللّه ،لا یخُفی علیه شی( هر که خدای -عزّ وجلّ  را شناخت ، هیچ چیز بر وی پوشیده نماند ).

 ب ) شناخت علمی: آيات و روايات و گفتار عارفان در قالب رعايت موارد ذيل، انسان را به اين عشق می رساند:

 حضرت على(ع) مى‏فرمايند: «اگر خدا را دوست مى‏داريد محبّت دنيا را از قلب‏هايتان خارج كنيد»، (ميزان‏الحكمه، ج2 ، ص 228، ر 3167(
  1- ترجيح دادن خداوند بر همه محبوبهاى ديگر، به ويژه حبّ دنيا 
  2- اطاعت ظاهرى و باطنى از اوامر و نواهى خداوند
  3- ترجيح لقاى پروردگار بر بقاى خود
  4- دوستى با اولياى خدا و دشمنى با دشمنان خدا به خاطرِ خداوند .
  5- مجاهده با مال و جان در راه خدا 
  6- خشنودى و رضايت کامل از حضرت حق
  7- حريص بودن بر خلوت و مناجات با پروردگار
  8- اُنس با کلام خدا "قرآن"

  9- در همه اوقات در ياد پروردگار بودن 
  10- حقير شمردن تمامی محبت ها در برابر محبت خداوند
 
از خود به خدا هیچ نگوییم و نپرسیم .:. ما هم به خدا گر به خود آییم ، خداییم

 اصل دین چیست ؟ - ورع - و آن را چه چیز تباه می کند ؟ - طمع -

 این جمله برای کسانی که می گویند آیا خود به این حرف عمل میکنی یا خیر ؟ - شما سخن می شنوید ،که علم من   شما را سود دارد وبی عملی من شما را زیان ندارد .

 کسانی سوال می کنند چرا مردمان را دعوت می کنی تو اول خود را پاک کن در جواب این دوستان باید بگویم که   شیطان در آرزوی هیچ نیست الا در آرزوی این کلمه. که میخواهداین کلمه در دل ما آراسته کند تا در امرمعروف  ونهی از منکربر خودبندیم

 از صحبت باپنچ کس حذر کنید :

  1 -   دروغگو، که همیشه با وی در دروغ باشی .

  2-   احمق ، که آن وقت که سود تو خواهد ، زیان تو بود و نداند.

  3-   بخیل ، که بهترین وقتی از تو ببُرد.

  4-  بد دل ، که در وقت حاجت تو را ضایع کند .

  5-  فاسق ، که تو را به یک لقمه بفروشد و به کمترین لقمه یی طمع کند.

 يا رب ز شراب عشق سر مستم کن و زعشق خودت نيست کن و هستم کن
 از هر چه جز عشق خود تهى دستم کن يکباره به بند عشق پابستم کن
 دوستان عزیز عاشقان الهی من وخانواده ام را از دعای خیر خود در زمان صحبت با معشوق ( خدا ) فراموش نکنید .

 التماس دعا .

اللهم عجل لولیک الفرج خدایا در ظهور آقا امام زمان (عج) تعجیل بفرما

 


شهیدداودآجورلو اللهم عجل لولیک الفرچ بحق زینب سلام الله علیه

درباره وبلاگ

شهدا دعا داشتند،ادعا نداشتند نیایش داشتند،نمایش نداشتند حیا داشتند،ریا نداشتند رسم داشتند،اسم نداشتندو... کجائید ای شهیدان خدایی، بلاجویان دشت کربلایی، کجائید ای سبکبالان عاشق، پرنده تر زمرغان هوایی.
آخرین مطالب
نويسندگان